פוסטינור- גלולת היום שאחרי

רובנו בוודאי נתקלנו בשם פוסטינור במהלך חיינו, אותה גלולה פלאית שלוקחים לאחר קיום מגע מיני לא מוגן ומונעת היריון לא רצוי ולא מתוכנן. גלולות אלו לרוב מכונות גלולות היום שאחרי, אך האם אתם יודעים כיצד בעצם פועלת אותה תרופה? כיצד משיגים אותה ומה חשוב לדעת עליה טרם השימוש בה? המאמר הבא יתייחס לכל אותם נושאים חשובים שכדאי לדעת על גלולת היום שאחרי.

עבור נשים מתחת לגיל 18 המחזיקות במרשם, גלולת היום שאחרי אלה ניתנת בחינם. בנוסף, על מנת למנוע

קצת על גלולת היום שאחרי

פוסיטנור מכיל חומר אשר מדמה את פעולתו של הורמון מין נשי הנקרא פרוגסטרון. זהו הורמון שבדרך כלל מופרש לאחר הביוץ, אך כאשר נוטלים גלולה כגון פוסיטנור למעשה הביוץ מתעכב והביצית לא משתחררת מן השחלה ועל כן לא תוכל להיות מופרית. אם גלולת הפוסטינור נלקחת לאחר שהביוץ כבר התקיים הגלולה תמנע את הקליטה של הביצית המופרית ותפגע בהתפתחות של הגופיף הצהוב, אותו זקיק ריק שנשאר בשחלה ומפריש חומרים על מנת לסייע להתפתחות ההיריון.

פוסטינור - גלולת היום שאחרי

האם ניתן להשתמש בפוסטינור כאמצעי למניעת היריון?

פוסיטנור היא גלולה שמשמשת למניעת הריון במקרי חירום ואין להשתמש בה כאמצעי מניעה קבוע. מצבי חירום שכאלו כוללים מצבים בהם אמצעי המניעה הרגילים כשלו בשל שימוש לא נכון או מוצר פגום או מצבים בהם לא נעשה שימוש כלל באמצעי מניעה מסיבות שונות.

מעבר לעובדה כי שימוש בפוסטינור הוא יקר ולא ריאלי לטווח הארוך, הפוסטינור יעיל רק פעם אחת בכל מחזור חודשי. בנוסף לכך, עוצמתם של החומרים הפעילים בגלולת היום שאחרי עשויים להוביל למגוון רחב של תופעות לוואי לא נעימות כגון כאבי ראש, כאבי בטן, סחרחורות, בחילות, הקאות, שלשולים ועוד. כמו כן, כיוון שגלולת הפוסטינור למעשה משבשת את פעולת הביוץ הסדירות של המחזור החודשי עלולה להשתבש.

האם קיימות תרופות נוספות הדומות לפוסטינור

פוסטינור היא שם של גלולה למניעת הריון לאחר מגע מיני לא מוגן שמיוצרת על ידי חברת תרימה. החומר הפעיל בגלולת הפוסטינור נקרא לבונורגסטל. חברת כצט מייצרת אף היא גלולה למניעת היריון לאחר מגע מיני שמשתמשת באותו חומר פעיל ונקראת נורלבו. בשני התרופות היעילות במניעת ההיריון עומדת על 95% והסיכויים להצלחה עולים ככל שהתרופה נלקחת קרוב יותר למועד קיום יחסי המין. פרק הזמן המקסימלי שבו ניתן להשתמש בתרופה עומד על 72 שעות.

בנוסף קיימת תרופה נוספת בשם אלה אשר מיוצרת גם היא על ידי חברת כצט. בדומה לנורלבו ופוסטינור, אופן הפעולה של אלה מתבסס על שיבוש הביוץ אך החומר הפעיל בה שונה ונקרא אוליפריסטל אצטט. יתר על כן, בניגוד לנורלבו ופוסיטינור שיעילות עד 72 שעות לאחר המגע המיני, אלה יעילה עד 120 שעות לאחר המגע המיני.

האם אני זקוקה למרשם בכדי לקנות פוסטינור

בניגוד לאמצעי מניעה רבים, על מנת להשתמש בגלולות היום שאחרי אין צורך בפגישה עם הרופא או הוצאת מרשם אלא ניתן פשוט לגשת לבית מרקחת ולרכוש את התרופה מן הדלפק של הרוקח. עם זאת במקרים מסוימים כדאי בכל זאת להתייעץ עם רופא ובמקרים מסוימים אף להוציא מרשם.

עבור נשים מתחת לגיל 18 המחזיקות במרשם, גלולת היום שאחרי אלה ניתנת בחינם. בנוסף, על מנת למנוע תגובות בין תרופתיות מומלץ כי נשים הלוקחות תוספי תזונה או תרופות מרשם יתייעצו עם רופא או רוקח טרם נטילת התרופה. כמו כן, מוטב כי נשים הסובלות מאלרגיות מסוימות או סובלות מבעיות רפואיות בכבד ובמעי יתייעצו עם רופא בכדי להבין האם גלולת היום שאחרי מתאימה להן או שמא עליהן לבחון אלטרנטיבה אחרת.

אז בפעם הבאה שאתן שומעות על גלולת פוסטינור דעו שלא מדובר בפתרון קסם או אמצעי מניעה אלא תרופה עם תופעות לוואי ומגבלות שתחת התנאים הנכונים בהחלט יכולה לסייע לכן לצאת ממצבים לא נעימים שעלולים להיגרם בעקבות מגע מיני לא מוגן.

 

קראי עוד על אמצעי מניעה