כולסטרול – כל מה שרציתם לדעת

כולנו מכירים את המילה הזו שנהייתה די מפחידה, בעיקר מגילאים מסוימים. אנחנו קוראים על זה, מנסים להבין, מנסים לשנות, יודעים שאם לא מקפידים זה יכול לפגוע בלב, אבל לא תמיד מבינים וגם לא תמיד מצליחים לשנות. במאמר הבא ניתן לזה הזדמנות נוספת: מה זה כולסטרול? מהו כולסטרול חיובי ושלילי? איך מורידים כולסטרול שלילי? כל המידע לפניכם.

מה זה כולסטרול?

כולסטרול הוא חומר שנמצא בכל תא בגוף שלנו, הוא מסייע לייצר הורמונים, הוא בונה את הקרום של התא, כלומר הכולסטרול חשוב מאוד לבריאות הגוף. מתי מתחילה הבעיה? כאשר רמות גבוהות מדי של הכולסטרול מצטברות בכלי הדם, הן חוסמות את כלי הדם ומשם הדרך להתקף לב או שבץ, אשר נגרמים כתוצאה של חסימה בכלי הדם, אינה ארוכה ברוב המקרים.

הכולסטרול שוקע בכלי הדם, גורם לדלקת, כתוצאה מהדלקת נוצרת חסימה של כלי הדם, וכאמור התוצאה ברוב המקרים היא התקף לב או שבץ מוחי. חשוב להבין שאחד מגורמי התמותה העיקריים בעולם המערבי בשנים האחרונות הוא עודף כולסטרול.

כולסטרול חיובי ושלישי

איך עושים בדיקת כולסטרול?

בדיקת כולסטרול נעשית באמצעות בדיקת דם בקופת החולים שלכם. על מנת לפענח את התוצאות ולהבין היכן אתם "ממוקמים" בסקאלה, יש להתייעץ עם הרופא האישי שלכם.

מהו כולסטרול חיובי ושלילי?

כפי שציינו, הכולסטרול חיוני לגוף, ויש הבדל בין רמות תקינות של כולסטרול, מה שקרוי כולסטרול חיובי, לבין רמות לא תקינות של כולסטרול, כלומר כולסטרול שלילי. לעיתים אלו גם קרויים כולסטרול טוב וכולסטרול רע.

מה זה כולסטרול? מהו כולסטרול חיובי ושלילי? איך מורידים כולסטרול שלילי?

כולסטרול חיובי / טוב

קרוי HDL, פירושו Low Density Lipoprotein והערך המומלץ עבורו הוא מעל 40 ומתחת ל-200. הכולסטרול הטוב מגן על הגוף מפני מחלות, מרחיק את הכולסטרול הרע, ומגן על הלב.

כולסטרול שלילי / רע

קרוי LDL, פירושו , Low Density Lipoprotein ונכון להיום ישנה מחלוקת לגבי הערך המומלץ. יש להתייעץ באופן אישי עם הרופא המטפל בנושא זה. כמות גבוהה של כולסטרול שלילי בגוף, מגבירות את הסיכון למחלות לב ושבץ מוחי, כפי שציינו קודם, וגם לטרשת עורקים.

 

איך מעלים את רמת הכולסטרול הטוב?

על מנת לשמור על רמה חיובית של כולסטרול, יש להקפיד לאכול אוכל עם כמה שפחות שומני טרנס, לאכול שומנים בלתי רוויים במקום שומנים רוויים, ולהעשיר את התזונה באוכל שמכיל חומצות שומן מסוג אומגה 3, דגנים וקטניות. פעילות גופנית כמובן תמיד מומלצת!

איך מורידים את רמת הכולסטרול הרע?

תזונה בריאה – חשוב להבין שלתזונה שאנו בוחרים להכניס לגופנו יש משמעות אדירה בבריאותנו. הדבר הראשון שיש לעשות הוא לבצע בדיקה אשר תקבע את רמת הכולסטרול בגוף, ומשם, במידה ונדרש להוריד את רמת הכולסטרול, יש לעשות זאת באמצעות ליווי מקצועי. יש מספר סוגי תזונות ודיאטות אשר מסייעות להפחתת הכולסטרול וחשוב להבין כי לא מדובר ב"תוכנית כבקשתך" או במהלך עצמאי שאנו עושים. מדובר בשמירה על בריאות גופנו ותהליך שעלינו לעשות על מנת לשמור על תפקוד הלב שלנו, ולכן יש לבצע שינויים תזונתיים בייעוץ מקצועי של רופא, תזונאית, דיאטנית וכו'.

באופן כללי אפשר לומר שאכילת מזון טבעי כגון פירות ירקות, אגוזים ושקדים, קטניות מונבטות, תורם רבות לגוף באופן כללי, ולא רק להפחתת הכולסטרול, אך ללא ספק זוהי תזונה שלא קלה להתמדה עבור אנשים רבים. לפיכך כדאי להתייעץ עם איש מקצוע ולמצוא את המסגרת המתאימה מכל הבחינות, לכל מטופל באופן אישי.

 

פעילות גופנית – לצד שינויים בתזונה, פעילות גופנית יכולה לעשות פלאות להעלאת רמת הכולסטרול החיובי בגוף. 30 דקות של פעילות גופנית ביום, לא רק תסייע בהעלאת הכולסטרול החיובי, אלא גם בהורדה במשקל. הפעילות הגופנית ממריצה ומשפרת את זרימת הדם, מחזקת את הלב, ובאופן כללי תורמת להעלאת החיוניות ותחושת מצב רוח חיובי בגוף.

 

כל סוף הוא התחלה חדשה

לעיתים קרובות, כאשר אנו נדרשים לבצע שינויים של תזונה בחיינו, זה דורש מאיתנו כוח רב, ורק המחשבה על כך כמעט ומייאשת אותנו. מה שחשוב לזכור הוא שכמו כל דבר כמעט, ההתחלה יכולה להיות קשה יותר, ולאחר מספר ימים של שינוי תזונה, כבר תוכלו להתחיל להרגיש את ההבדל, גם אם הוא עדיין לא ניכר על המשקל. אותו הדבר גם עם פעילות גופנית, היא תורמת רבות למצב הרוח הכללי, ואין צורך "לקרוע" את עצמכם, ההמלצה היא לבצע שינויים מתונים, בהתמדה, על מנת להטמיע אותם בחיינו, לחיים בריאים יותר!