נשים ואמצעי מניעה (אז איך בוחרים)?

בליעה, זריקה, הדבקה, החדרה והתקנה. כל כך הרבה שיטות וכולן משרתות מטרה אחת ברורה – מניעת הריון. מהם אמצעי המניעה הקיימים בשוק? מה היתרונות ומהם החסרונות של כל אחד מאמצעי המניעה הללו?

 

אלו אמצעי מניעה קיימים?

התקן תוך רחמי

ההתקן התוך רחמי בעל ההגנה הגבוהה ביותר מפני הריון, הוא נמצא ברחם האישה מינימום 3 שנים, מקסימום 5 שנים, תלוי בסוג ההתקן. מלבד משך זמן ההתקן בתוך הרחם, ישנם הבדלים נוספים בין ההתקנים השונים – התקנים תוך רחמיים הורמונליים והתקנים תוך רחמיים לא הורמונליים.

מעבר להיותו יעיל מאוד בהגנה מפני הריון, הוא נוח לשימוש בשל העובדה שאין צורך לזכור להוציא/להכניס/ליטול/להפסיק, הוא פשוט שם, עושה את עבודתו נאמנה.

ואם זה לא מספיק, יש גם בונוס – ההתקן התוך רחמי מחליש את הווסת החודשית באופן משמעותי עד להכתמות עדינות בלבד, אם בכלל.

חסרונות ההתקן באים לידי ביטוי בתחילת ובסיום השימוש, הוא מצריך התקנה על ידי רופאת הנשים, אשר אינה נעימה ועלולה אף לכאוב ולהיות מלווה בתופעות לוואי בימים הראשונים.

אמצעי המניעה הנפוצים והמוכרים ביותר – גלולות ונובה רינג

גלולות למניעת הריון

מדובר באמצעי המוכר ביותר, האהוב ביותר והשמיש ביותר. הגלולות יעילות בכ-99%.
ישנם סוגים רבים של גלולות למניעת הריון המותאמים לשינויים ההורמונליים וכל אחת מהמשתמשות באופן אישי. גלולות הינן נוחות לשימוש וללא כאבים. את הגלולות יש ליטול מדי יום באופן קבוע, מלבד ימי המחזור (במרבית סוגי הגלולות).

נובה רינג (NUVARING)

הנובה רינג היא טבעת וגינאלית להחדרה עצמית בבית, מדובר בטבעת פלסטית דקה וגמישה, נוחה לשימוש, ללא כאב. היא יעילה ב-99% מהמקרים, אך יש להקפיד לשים לב שמשתמשים בה נכון.

היתרונות והחסרונות של אמצעים אלו

מדובר באמצעים נגישים לשימוש ללא כאבים. העלות שלהם אינה גבוה ומשתנה בין סוגי הגלולות. כאשר מדובר בנובה רינג, ישנו יתרון נוסף – שאינה נספגת במערכת העיכול ובכך שלשולים או הקאות אינם משפיע על יעילות הטבעת.

אמצעי המניעה הללו בעלי תופעות לוואי רבות, יש להיות אחראיים על מנת שיהיו יעילות – ליטול בזמן את הגלולה/להכניס בזמן את הטבעת. בנוסף, הנובה רינג אינה נוחה לשימוש על ידי נשים אשר אינן משתמשות בטמפונים.

אמצעים נוספים – מדבקה (Evra) או זריקה

מדבקה למניעת הריון

מדובר במדבקה אשר מדביקים על הגב, על הישבן, על הבטן או על הזרוע והיא משחררת הורמונים למערכת הדם. היא יעילה ב-99%, אך יש להקפיד על שימוש נכון. את המדבקה מדביקים אחת לשבוע ימים.

יתרונותיה הם שהיא אינה נספגת מערכת העיכול ולכן שלשולים והקאות אינם משפיעים על יעילותה. אך מנגד, ישנם גם חסרונות למדבקה הזו, ניתן לראותה והיא בעלת תופעות לוואי רבות.

זריקה למניעת הריון

הזריקה ניתנת מדי 12 שבועות, אינה מצריכה אחריות רבה מכיון שאין צורך לזכור ליטול אותה. עלותה נמוכה ומסתכמת בכ-20 שקלים לכל הפחות, 120 שקלים לכל היותר. חשוב לציין שאת הזריקה למניעת הריון לא ניתן להפסיק באמצע, במידה ומעוניינים לעצור את הטיפול יש לחכות עד למועד בו חומרי הזריקה יוצאים לגמרי מתוך מערכות הגוף.