חיסון נגד פפילומה: מיתוסים שחובה לנפץ

כ-80% מהנשים וכ-90% מהגברים הפעילים מינית יידבקו בנגיף הפפילומה, כמחציתם בזן הגורם לסרטן צוואר הרחם ופי הטבעת. קיים חיסון מציל חיים, אולם נגדו הופצו מיתוסים מפחידים המונעים התחסנות. ד"ר גיא גוטמן, רופא נשים מומחה, מפריך אותם

"נגיף הפפילומה האנושי" (HPV) הוא שם מייצג לקבוצת וירוסים הכוללת כ-200 זנים, שעלולים להדביק בני אדם. זנים מסוימים של הנגיף הוכחו כגורמים לסוגים שונים של סרטן וזיהומים שונים, אולם למרות שנמצא לכך חיסון, אנשים רבים חוששים לקחת אותו בשל מיתוסים חסרי בסיס שהופצו נגדו במהלך השנים.

במהלך עבודתי כגניקולוג מומחה, אני נתקל פעמים רבות בסבל הרב שנגיף ה-HPV עלול לגרום, ומנגד אני יודע עד כמה יעיל החיסון במניעה ובהגנה מפניו. חוסר מודעות ופחד הם אויביהם הגדולים של רבים במקרה הזה, ולכן, במאמר זה אני רוצה להביא בפניכם חמישה מיתוסים נפוצים שמזינים את הפחדים, ומולם- את העובדות המבוססות.

מיתוס 1: לא הוכחה יעילות החיסון ובטיחותו

העובדות: החיסון נגד HPV הוא אחד החיסונים שנבדקו באופן יסודי, מקיף ומעמיק ביותר, ברמה עולמית ממש. המחקרים הראשונים שחקרו את יעילות ובטיחות החיסון, נמשכו על פני שלוש שנים, ופורסמו בשנים 2005 ו-2007. גם לאחר שהחלו בשיווק החיסונים, הבדיקות המקיפות המשיכו, והפעם בדקו את התוצאות בקרב האוכלוסייה הכללית שלא נבחרה למחקרים באופן מיוחד, תחת סמיות כפולה (שיטת מחקר מחמירה שבה התוצאות לא נתונות להשפעה מודעת או לא מודעת של החוקרים). 

המחקרים הללו מצאו שהחיסון נגד הפפילומה מונע סרטן, מצבים טרום סרטניים וקונדילומה (יבלות באברי המין) בשיעור של כ- 90%-100%! במחקרים אלו הוכחה גם בטיחות החיסון מעבר לכל ספק, ובדו"ח שפרסם ארגון הבריאות העולמי בשנת 2018, נקבע שהוא בטוח לשימוש ללא ספק.

מיתוס 2: הנוגדנים שנוצרים בגוף כתוצאה ממנו נעלמים החל מ-שנה וחצי ועד שבע שנים מרגע קבלת החיסון

העובדות: כפי שאמרתי לעיל, נערכו מחקרים רבים ורחבים על החיסון נגד הפפילומה עוד מאז שנת 2002, כדי להבין וללמוד את השפעתו על המתחסנים. עד כה, לא נמצאה תחלואה בקרב המתחסנים הראשונים, והחיסון הוכח כיעיל ל 15 שנים לפחות. ניסיון העבר וכן מודלים מתמטיים שונים מעניקים לנו תחזיות מעודדות, שלפיהן רמת הנוגדנים בגוף תישאר גבוהה ותספק הגנה מפני הנגיף למשך כל החיים.

חיסון נגד פפילומה: מיתוסים שחובה לנפץ

מיתוס 3: החיסון מונע את ביצוע בדיקת PAP השגרתית

העובדות: לחיסון נגד פפילומה יש מעלות רבות וידועות: הוא מונע למעלה מ- 90% ממקרי סרטן צוואר הרחם, מקטין באופן משמעותי את שכיחות סרטני הנרתיק, הפין ופי הטבעת, וכן אחראי להפחתת מקרי קונדילומה (יבלות באיברי המין ובלוע) ביותר מ-90%.

והנה מגיע ה- "אבל": נכון, מנינו כאן את מעלות החיסון, אבל למרות העובדה שהוא מצמצם מאוד את הסיכויים לחלות במחלות שונות הנגרמות מנגיף הפפילומה, עדיין קיים סיכוי קטן להתפתחות סרטן צוואר הרחם מסיבות אחרות.שילוב של החיסון יחד עם בדיקות שגרתיות, מהווה את ההגנה המקסימלית, ולכן גם נשים שקיבלו חיסון נגד הפפילומה חייבות להגיע לבדיקת PAP שגרתית אחת לשלוש שנים.

קראו עוד על בדיקת פאפ

מיתוס 4: חיסון פפילומה לגברים- רק כדי למנוע הדבקה של בנות זוגם

וירוס הפפילומה מסוכן לגברים כמו לנשים: הדבקה בוירוס עלולה לגרום להתפתחות סוגים שונים של סרטן (סרטן הפין, סרטן בפי-הטבעת וכן בסרטן הפה והלוע) וכן להתפתחות קונדילומה. שימוש בקונדום במהלך יחסי מין לא מספק הגנה הרמטית, שכן ההדבקה בוירוס הפפילומה מתרחשת גם בעקבות מגע וחיכוך של עור נגוע בעור בריא, ולא רק באמצעות החלפת נוזלי גוף, וחלק העור החשוף עלול להעביר את הווירוס.

 

מיתוס 5: לחיסון תופעות לוואי קשות ורבות, והוא יכול אפילו לגרום למוות

העובדות: לחיסון נגד נגיף הפפילומה יש תופעות לוואי אפשריות, כמו לכל תרופה או חיסון, אולם הן קלות ביותר וחולפות במהרה (אודם ונפיחות מקומית, חולשה ועוד). בנוסף קיים סיכוי קלוש ביותר להתפתחות תגובה אלרגית לחיסון שמצריכה מעקב של 15 דקות לאחר החיסון ולעיתים מתן עזרה ראשונה.

 

לסיכום: החיסון נגד וירוס פפילומה הוא בטוח ביותר, ומהווה הגנה מצוינת לגברים ולנשים הפעילים מינית מפני התפתחות סרטן, זיהומים ועוד.

קראו עוד על החיסון,

לפי הFDA

לפי משרד הבריאות