מהי הפלה מאיימת ואיך מתמודדים עימה?

ישנן מספר סוגים של הפלות, אחד מהם נקרא "הפלה מאיימת". בעמוד הבא תוכלו לקבל את המידע המקצועי אודות הפלה מאיימת, מה הסימנים לכך, כיצד ניתן לאבחן, מי נמצאת בקבוצת הסיכון להפלה מאיימת, וכיצד ניתן לטפל במקרה.

הפלה מאיימת מלשון איום על ההיריון, עשויה להתרחש ב-20 השבועות הראשונים של ההיריון, כלומר במהלך החצי הראשון של ההיריון. זוהי הפלה טבעית, מצב בו הגוף באופן טבעי מפיל את העובר וחשוב שנזהה את הסימנים להפלה מאיימת, ונדע כיצד לפעול, מכיוון שלא כל דימום הוא הפלה מאיימת.

מה הסימנים להפלה מאיימת?

שני הסימנים הבולטים להפלה מאיימת הם דימומים ואגינליים והתכווצויות וכאבים באיזור הבטן. אין זה אומר כי כל דימום הוא הפלה מאיימת וגם לא כל התכווצות, שני אלו יכולים להתרחש במהלך היריון בריא לחלוטין, ללא כל קשר להפלה. נשים רבות מדווחות על דימומים ואגינאליים במהלך ההיריון, זו תופעה די שכיחה, לכן נשאלת השאלה, כיצד נבדיל בין דימום שכיח ורגיל במהלך ההיריון לבין דימום אשר מצביע על הפלה מאיימת?

דימומים – ישנו דימום קל וישנו דימום אשר הולך ומתגבר ועימו גם עשויים להופיע קרישי דם. אם אינך בטוחה בכל מקרה חשוב לפנות לרופא המטפל, במידה ויש דימום, גם אם הוא אינו חזק. במידה והדימום כולל קרישי דם, בכל מקרה יש לפנות לרופא המטפל.

כאבים והתכווצויות – במהלך ההיריון עשויים להופיע כאבים והתכווצויות בבטן התחתונה, בגב התחתון או בצידי הבטן, גם כאן לא תמיד זה אומר שמדובר בהפלה מאיימת, אך יש סיכוי לכך, בעיקר במידה והכאבים חזקים ומתמשכים. חשוב מאוד לפנות לרופא המטפל, במידה ואינך בטוחה לגבי פשר הכאבים.

במידה ויש לך חום ואת מקיאה ברצף, עלייך לפנות לרופא המטפל.

בדיקה אצל הרופא המטפל

על מנת לאבחן בוודאות הפלה מאיימת, הרופא המטפל יבצע בדיקת אולטרסאונד, ובדיקה ואגינאלית. יכול להיות שתתבקשי לבצע גם בדיקת דם כדי לוודא שהורמון ההיריון והורמונים נוספים תקינים.

במידה ואכן התרחשה הפלה טבעית, חשוב שתדעי שתופעה זו קורית לנשים רבות, בשלבים שונים של ההיריון, ובמידה ולא קיים סיכון יוצא דופן, רוב הסיכויים שלאחר הפסקה של חודש, תוכלי לשוב ולנסות להיכנס להיריון.

מה שחשוב הוא לערב את הרופא המטפל על מנת שיוכל לבצע את הבדיקות הנדרשות, ולבדוק אם קיים סיכון כלשהו שיש לקחת בחשבון להמשך.

מהי הפלה מאיימת ואיך מתמודדים עימה?

תמיכה לאחר הפלה מאיימת

הפלה מאיימת יכולה להתרחש בשבועות מוקדמים מאוד של ההיריון, כגון שבוע שביעי או שמיני, לאחר שכבר ביצעת בדיקת דופק והכל היה תקין, והן יכולות להתרחש גם בשבועות מתקדמים יותר של ההיריון, ובעצם עד החודש החמישי. זוהי בהחלט חוויה מורכבת וקשה להכלה, במיוחד כאשר מדובר בהיריון שהתקדם, וחשוב שתדעי שתוכלי לקבל תמיכה ממגוון מסגרות כולל קופת החולים שלך, הרופא המטפל, ועמותות שונות אשר מסייעות במקרים כאלו. מה שחשוב לזכור הוא שזוהי תופעה די שכיחה, ולאחר מנוחה והתחזקות, ניתצן להמשיך הלאה ולנסות שוב להיכנס להיריון.

בהצלחה!

 

לעוד מידע על הפלה מאיימת, קראי