קולונוסקופיה- הכל על הבדיקה החשובה

בדיקת קולונוסקופיה: אך להתכונן ולמה לצפות?

בדיקת קולונוסקופיה היא בדיקה אשר מבצעים בהסתכלות דרך הרקטום על חלקו של המעי הדק ועל המעי הדק. נשלחתם לבדיקת קולונוסקופיה? לפניכם ריכוז של המידע על הבדיקה עצמה, על ההכנות לקראתה ועוד

את בדיקת הקולונוסקופיה מבצעים כאשר יש חשד למחלה או לבעיה במערכת העיכול, לרבות, דימום מפי הטבעת, שלשולים או עצירויות כרוניים ובלתי פוסקים, ירידה במשקל , כאבי בטן ובנוסף על מנת לאתר או לשלול מחלות במעי הגס.

 

איך מבצעים את הבדיקה?

במהלך הבדיקה, יוחדר קולונסקופ – מכשיר בעל צינור דק מאוד הכולל מצלמה קטנה וזעירה בקצה של הצינור המוחדר. מכשיר הקולונסקופ מוחדר דרך פי הטבעת ומאפשר תמונת מצלמה של הרקטום וכמו כן, גם של המעי הגס ותחילתו של המעי הדק. את התמונות הרופא יוכל לראות על הצג שמולו בלייב.

הרופא אשר מבצע בדיקות קולונוסקופיה הוא רופא מומחה למחלות בדרכי ובמערכת העיכול, רופא גסטרואנטרולוג. הבדיקה נעשית בחלוק בית חולים בלבד, בשכיבה על הצד ועל תרופות הרגעה אשר מקלות על הבדיקה ומאפשרות לנבדק להרגיע יותר נינוח.
לעתים במהלך הבדיקה עולה צורך לבצע כריתת פוליפ, או ביופסיה, זה נעשה תוך כדי הבדיקה כאשר הקולונוסקופ כבר בפנים והמטופל אינו יחוש בכאב בעת טיפול מסוג זה.

בסיום הבדיקה, לאחר כ-חצי שעה עד שעה, המכשיר מוצא בעדינות והנבדק מועבר לאזור התאוששות על מנת שיוכל לנוח בהשגחה רפואית עד שחומרי ההרגעה אשר קיבל מתפוגגים.

כיצד מתכוננים לבדיקה?

בעת קבלת הפנייה לבדיקת קולונוסקופיה, תקבלו הנחיות כיצד להתכונן אליה מבחינת תזונה, תרופתית ועוד, בנוסף, תקבלו הנחיות מדויקות ופרטניות מהרופא אשר יבדוק אתכם.
ההנחיות אשר מועברות לקראת בדיקת קולונוסקופיה, משתנות מעט בין מכון למכון.
יכול להיות שתתבקשו להפסיק ליטול תרופות מסוימות, או לשנות את הרגלי נטילת התרופות הללו כמה ימים/שעות לפני הבדיקה או בצמוד אליה.

בנוסף, תתבקשו ליטול חומר משלשל. ישנם סוגים שונים של חומרים משלשלים וצורות שונות (אבקות, כדורים), תקבלו הנחיות מדויקות כיצד להשתמש, כמה פעמים וכמה זמן מראש. מטרת החומר המשלשל היא לרוקן ולנקות את המעיים לקאת הבדיקה.

בכל הקשור לתזונה, תקבלו הנחיות כמה זמן מראש לקראת הבדיקה עליכם להיות בצום.
תחילה עליכם יהיה לדלדל במאכלים מסוימים, לאחר מכן לדלל במזונות מוצקים ולסיום תוכלו לשתות רק משקאות צלולים עד שלב מסויים (שעות בודדות לפני הבדיקה) בהן תתבקשו להיות בצום מלא

נשים בהריון, אנשים בעלי רגישויות לתרופות או רגישויות למזון, אנשים אשר חולים במחלה אשר עלולה לדבק, אנשים המשתמשים בקוצב לב מלאכותי – מחוייבים לדווח על כך לרופא לפני הבדיקה.

 

השאלה המרכזית – האם זה כואב?

בדיקת קולונוסקופיה אינה נעימה, אך יחד עם זאת אינה אמורה לכאוב.
התחושות במהלך הבדיקה הן אי נוחות ולחצים.
ועל מנת להקל גם על תחושות אלו, תקבלו חומרים מטשטשים לפני תחילת הבדיקה.