בריאות הנפש ובריאות הגוף

איך בריאות הנפש קשורה בבריאות הגוף?

כולנו חווים במהלך חיינו את ההשפעות של הנפש ושל בריאות הנפש על הגוף ועל הבריאות, גם ההפך, בריאות הגוף – משפיעה על בריאות הנפש. למשל, כאשר אנו חולים, מצב הרוח יורד אוטומטית והראש אינו חושב בצלילות, מנגד, כשלחוצים, כועסים, מתוחים או כאשר שהנפש לא רגועה, כל הבטן מתכווצת והלב פועם בחוזקה. מכירים את זה?
אם כך – מה עושים? כיצד מתמודים וכיצד מונעים זאת?

ראשית, בואו נתחיל מההתחלה ונגדיר – בריאות הנפש, זו התחושה הכללית, אלו האמוציות, הרגשות והאנרגיות שלנו. כאשר אנו מדברים על בריאות הנפש אנו מתכוונים לצחוק ולשחרור, לאהבה העצמית ולחשיבה החיובית.
ואילו בבריאות הגוף, אנו מתכוונים לפעילות תקינה של מערכות הגוף ותפקוד נורמאלי ותקין של המערכות החיסוניות, מערכת הדם ועוד.

איך הנפש משפיעה על הגוף?

אז איך זה בכלל עובד? איך מגיעים למצב בו רגשות כמו חרדה, לחץ, כעס, דאגה ורגשות שליליים כמו אלו, משפיעים לרעה על בריאות הגוף ועל המערכות השונות?

כאשר אמוציות שליליות מטרידות את גופנו, הוא מרגיש מותקף ומתייחס למצב בהתאם.
כן, כן, ממש כך, הגוף החכם שלנו יודע מתי אנחנו במצב אשר דורש ממנו להגיב בצורה הגנתית והישרדותית, ולכן הוא גם מגיב כך.
אם כן, תגובתו של הגוף היא הפרשה של קורטיזול, אשר מעורר הקאות ובכך שומר על מערכת העיכול, כמו כן, הגוף מכין את עצמו ואותנו לקרב. ככל שנחוש יותר רע למשך זמן ממושך יותר, אנו נגרום לעצמנו לנזק גופני. ישנן לא מעט מחלות שונות אשר נובעות מלחץ, מחרדות, מכעסים או מדכאון מתמשך.

 

המתכון לנפש בריאה

טוב, בואו נודה בעובדה, גם האנשים הכי אופטימיים ושמחים בעולם, חווים לעיתים תחושות שליליות. אז מה נוכל לעשות על מנת שהן לא ישפיעו על בריאות הגוף ולא יישארו איתנו לאורך זמן וישפיעו עלינו לטווח הרחוק?
פשוט ננסה לא להלחם בהן. תחושות חרדה, לחץ, חששות, תהיות, דאגות – כשהן באות, חבקו אותן, קבלו אותן בהבנה. הן אנושיות וככל שנלחם בהן פחות ונקבל אותן יותר, הן יתפוגגו מהר יותר וישפיעו פחות על הגוף.

 

הכלים להתמודדות

אז כפי שאמרנו קודם, ראשית נסו לקבל בהבנה את מצבי הרוח והתחושות השליליות, הן אנושיות. עצרו לרגע ושאלו את עצמכם מה בדיוק אתם מרגישים כעת, ממה זה נובע.
לאחר מכן, קבלו את התחושה בחיבוק, בהבנה, תאהבו את עצמכם, תזכירו את זה לעצמכם, מלאו את עצמכם באהבה עצמית ובמחשבות חיוביות ונסו לברוח כמה שפחות חזרה אל המחשבות השליליות, אם הן בכל זאת צצות שוב, נסו להבין מהיכן הן נובעות.

נסו להקפיד על תזונה נכונה, עשירה במאכלים בריאים, אשר תמלא גם את הנפש באנרגיות חיוביות. לאחר אכילת מזונות שאינם בריאים כמו למשל סוכרים, ישנן צניחות משמעותיות במצב הרוח.
העשירו את הצלחת במזונות המכילים ויטמינים, נוגדי חמצון ומינרלים, כמו למשל ירקות ופירות. שלבו גם חלבונים וסיבים תזונתיים.

תנו לגוף את מה שהוא צריך – שימרו על אורח חיים ספורטיבי ובריא, התעמלות היא טובה למערכת העיכול, בריאה למערכת החיסונית, תורמת למצב רוח מרומם ואנרגיות חיוביות ואף מסבה נחת רוח ורוגע. נסו לשלב בלו"ז השבועי שלכם הליכות, ריצות, או אימונים שונים – יוגה, פילאטיס, חיטוב וכל מה שעושה לכם טוב ומסב לכם הנאה.
לצד האימונים והספורט, הקפידו גם לישון מספיק. השינה מייעלת את כלל תהליכי הגוף – נסו לישון לפחות 7/8 שעות בלילה על מנת למלא מצברים פיזיים ונפשיים.