אילו בדיקות לבצע בזמן הריון

הבדיקות העיקריות בהריון

 

 טוב, את בהריון או שאת מתכננת את ההריון הראשון שלך, בהחלט החלטה מרגשת וגם קצת מלחיצה אם נומר את האמת. האינטרנט מלא במידע, עצות והמלצות על מה נכון לאכול, לשתות, מה אסור וגם אילו בדיקות צריך לעשות.

אז כדי לעשות קצת סדר, אספנו לכם את המידע על הבדיקות החשובות ביותר שיש לבצע בהריון. שימי לב, כמובן כל אישה שונה מהשנייה ולכן אף מאמר, כולל זה, לא מחליף ייעוץ והתייעצות עם רופא נשים.

 

בדיקות טרום הריון

גם לפני הכניסה להריון ישנם מספר בדיקות שמומלץ לעשות, העיקריות שבהן הינן בדיקות דם כלליות וייעוץ גנטי.

בדיקות דם הינן חלק מהבדיקות המומלצות הן לפני ההריון והן במהלך השליש הראשון של ההריון, בשלב שלפני הכניסה להריון יבוצעו בדיקות של ספירת דם, רמות ברזל ורמות חומצה פולית, נוסף לבדיקות נוספות  עליהם ימליץ הרופא.

נוסף לבדיקות דם כלליות, מומלץ לבצע ייעוץ גנטי, אשר במהלכו ובהתאם למוצא של כל אחד מבני הזוג ולהיסטוריה המשפחתית יקבעו הבדיקות הרלוונטיות. בדיקות אלו נעשות באמצעות בדיקת דם ומאפשרות בדיקה לנשאות גנטית של מחלות כמו טיי זקז וסיסטיק פיברוזיס.

 

בדיקת דופק עוברי

בדיקה זו נעשת בשבוע 6-7 להריון, במהלכה, רופא הנשים יבצע בדיקה של אולטרסאונד וגינלי שבאמצעותו הוא אמור לראות את מיקומו של שק ההריון, לאבחן את מספר העוברים, להעריך את גיל ההריון וכן לשמוע את הדופק של התינוק.

מדובר בבדיקת האולטרסאונד הראשונה שנעשת במהלך ההריון, מדובר במעמד מרגש ומעט מלחיץ. זו הזדמנות מצוינת לשוחח עם הרופא ולקבל ממנו את כל הייעוץ שנדרש לך, לגבי הבדיקות והתהליכים העתידים וכן לגבי ההיסטוריה האישית והמשפחתית שלך.

בדיקות דם כלליות

כפי שציינו בדיקות דם יש לעשות בכמה שלבים של תהליך ההריון. בבדיקות שנעשות בשליש הראשון של ההריון יבצעו בדיקה כללית של היבטים חשובים לבריאותך הכללית ולבריאות העובר. נוסף לספירת דם, בדיקות סוכר ובדיקות נוספות לפי הצורך, בשלב זה תבוצע גם בדיקה לסוג דם.

חשוב מאוד לבצע את הבדיקה הזו היות ונשים אשר סוג דמם הוא עם Rh שלילי (מה שמוכר בתור המינוס שאחרי סוג הדם), תידרש לקבל זריקת אנטי די אשר מונעת חשיפה של מערכת החיסון של האמא לזו של העובר שיכול להיות בעל Rh חיובי.

שקיפות עורפית

בבדיקה זו מודדים את עובי הקפל העורי בעורף של העובר. מדד זה נותן הערכה לסיכון לכך שהוולד יהיה בעל תסמונת דאון. נוסף לבדיקה זו, מומלץ לבצע בדיקת דם בה ניתן לאבחן שני סמנים אשר נותנים אינדיקציה לתסמונת דאון, זאת בנוסף לבעיות התפתחות נוספות כמו עיכוב גדילה תוך רחמי.

סקירת מערכות מוקדמת

בבדיקת אולטרסאונד, הרופא בודק את המבנה והתקינות של כל אחד מהאיברים של העובר. את הבדיקה מבצעים בשבוע ה-14-16 להריון ובמהלכה בדרך כלל ניתן לדעת את מין העובר.

בדיקת חלבון עוברי – סקר שליש שני

הבדיקה הזו נועדה לזהות את הרמה הסטטיסטית לסיכון לעובר עם תסמונת דאון. הבדיקה נעשת בשבוע 16-19 והיא נעשת באמצעות בדיקת דם. בבדיקה מחפשים שלושה סמנים, חלבון עוברי, HCG ואסתריול. שלושת אלו בנוסף לגיל האישה ולתוצאות הסקירה הראשונה (אם נעשתה), משוקללים לכדי סיכוי סטטיסטי של העובר להיות בעל תסמונת דאון.

סמנים אלו עשויים להעיד על מומים נוספים, למשל על מומים של מערכת העצבים.

בדיקת מי שפיר

בבדיקה זו, מחדירים מחט דקה אל תוך שק ההריון ושואבים ממנו CC30-40 של מי שפיר. מתוך מי השפיר ניתן להוציא תאים של העובר המאפשרים בדיקה גנטית מדויקת. את בדיקת מי השפיר מבצעים בין השבוע ה-16 לשבוע ה-20 וזו בדיקה המכילה בתוכה אלמנט של סיכון, על כן היא מומלצת לנשים מעל גיל 35 או לנשים בעלות סיכון למומים כרומוזומליים.

בנוסף לבדיקות שצויינו כאן, במהלך השלבים המאוחרים של ההריון יש לעשות בדיקה של העמסת סוכר, לבדיקה של סכרת הריון. מעקב גדילה, לבדיקת ממדי העובר וסקירת מערכות מאוחרת.

אך זכרי, כל מידע שתמצאי אינו מהווה תחליף לייעוץ ולהמלצה של הרופא המטפל בך.