איך פעילות גופנית משפיעה על הנפש

פעילות גופנית – לא רק בשביל הגוף, גם בשביל הנפש

אם ספורט וכושר אומר לכם גוף מעוצב, מוצק, חטוב, או רזה, תנו לנו לחדש לכם. ספורט מפעיל את הגוף כולו, לא רק את השרירים, גם מערכת הנשימה עובדת וכמו כן גם מערכת הלב. בנוסף, בזכות ההתמדה בפעילות גופנית ניתן למנוע ולהקל על מחלות שונות. אך יחד עם זאת מעבר לבריאות הגוף, פעילות גופנית תורמת רבות גם לבריאות הנפש, לביטחון העצמי ולאנרגיות חיוביות.

ישנם סוגים שונים של פעילות גופנית, כל סוגי הספורט והכושר מפעילים את השרירים, את המפרקים ועוד. הם גם מפעילים את מערכת הנשימה ואת מערכת הלב ומונעים מחלות בדמות אוסטאופורזיס – צפיפות העצם, מחלות לב, שומנים בדם ועוד.

אך שימו לב לדבר הבא- ביצוע פעילות גופנית, מעבר למראה חיצוני ולבריאות הגוף, תורמת גם לבריאות הנפש. איך?

 

מה אנו חווים כאשר אנחנו מתעמלים

כאשר אנו מבצעים פעילות גופנית, מופרשים בתוך הגוף חומרים והורמונים אשר משפיעים על מצב הרוח ועל האנרגיות שלנו לטובה וכמו כן, מופרשים גם חומרים אשר משככים כאב ובכך אנו מרגישים טוב יותר.

אם כך, מבחינה פיזיולוגית – פעילות גופנית משפרת את מצב הרוח, מקלה על כאבים שונים, ממלאת את הגוף והנשמה באנרגיות חיוביות ותורמת לתחושת נינוחות נעימה.

 

פשוט להתנתק מהכל

יצא לכם פעם להתאמן? מכירים את התחושה הזו כאשר מגיעים לאימון מוטרדים או עמוסים עד מעל הראש במחשבות או בערימות של מטלות, ופתאום בסוף השיעור נוחת האסימון שלא התעסקתם בצרות שלכם כבר שעה שלמה? איזו תחושה נהדרת. שעה של ניתוק.

כאשר אנו מתרכזים באימון, אם נרצה ואם לא, אנו מוסחים אוטומטית ממחשבות, מעמסות, טרדות, דאגות וערימות המשימות שיש עלינו. הריכוז בתנועה ובביצוע התרגיל נכון, הריכוז בהנחיות של המאמן, הריכוז בהפעלת השרירים, הריכוז באימון עצמו, הם אלו אשר מפריחים מהראש (לפחות לאורך זמן האימון) את כל המחשבות המיותרות והמכבידות.

 

תנשמו נכון לאורך האימון

המאמנת שלכם כל הזמן מסבירה מתי לנשוף ומתי לשאוף. מה הקטע? פשוט מאוד.
נשיפה תוך כדי אימון, בזמן שהגוף מבצע פעולה מאומצת, משפיעה לטובה ומקלה על תפקוד הלב ובכך היא מורידה לחצים מבית החזה.
מנגד, שאיפה בזמן הנכון, תעלה את הצלעות ותוריד את הסרעפת מטה.

נשימות מסוג זה, אשר מפעילות את הסרעפת, הן אלו גם שתורמות לתחושת הרוגע בגופנו.

להתאהב בעצמכם מחדש

אחת ההשפעות המדהימות של סוגי הספורט השונים על הנפש שלנו, באה דווקא ממקום של הערכה עצמית גבוהה.
מה שאתם רואים בעצמכם, צורה בה אתם מעריכים את עצמכם, זה הבסיס לנפש בריאה. חשוב לדעת וללמוד לראות בעצמכם את הדברים הטובים ולהודות בהם ולהודות עליהם. חשוב לדעת וללמוד לאהוב את עצמכם ולהעריך את עצמכם. כל יום מחדש.

הערכה עצמית גבוהה לא חייבת לבוא מכיוון של מראה חיצוני, למרות שכאשר מבצעים פעילות ספורטיבית על בסיס יומי, המחמאות לא מאחרות להגיע, אבל לא רק מראה חיצוני הוא זה שתורם להערכה העצמית – העובדה שמגיעים לשיעור ספורט עם ספקות ויוצאים מהשיעור בתחושת הצלחה, השיפורים שרואים לנגד עיניכם, הן במראה והן בהישגים, הם אלו שגורמים לנו להתמלא הערכה עצמית ולמלא את הנפש באנרגיות טובות.

מתאמנים? הקפידו לשים לב להישגים שלכם!

הציבו לעצמכם יעדים – יעדים של הצלחות, יעדים של מספר אימונים בשבוע, יעדים של מראה חיצוני, לא משנה מה המטרה שלכם, תתרגמו אותה ליעד עצמי ותציבו את היעד לנגד עיניכם! שימו לב שאתם מציבים יעד שמאתגר לצלוח אך יחד עם זאת גם אפשרי.
תכתבו לכם את המטרה, תצלמו את עצמכם לפני, תמדדו זמנים… לא משנה באיזו שיטה תבחרו, העיקר שתגיעו למקום שאתם מצליחים לראות את ההתקדמות העצמית שלכם ולפרגן לעצמכם על ההצלחות. אתם תופתעו ותיהנו לגלות על תחושת ההצלחה, כאשר כובשים מטרה, עד כמה ההצלחה היא מתוקה וממלאת.