כיצד להתכונן לבדיקת קולפוסקופיה

מהי בדיקת קולפוסקופיה? מה תפקידה, כיצד היא מתבצעת? מה חשוב לדעת לפני הבדיקה? כל המידע לפניכן.

בדיקת קולפוסקופיה מבצעת ניטור של צוואר הרחם, במטרה לגלות תאים סרטניים בצוואר הרחם דרך גילוי מוקדם, מה שעשוי בהחלט לסייע במניעת התפתחות התאים הללו. ההליך מבצע הדמייה של צוואר הרחם ומאפשר לרופא לראות את המקום היטב, ואף לקחת חתיכת רקמה על מנת לאבחן את סוגי התאים (ביופסיה).

מה הצעדים המקדימים לבדיקת קולפוסקופיה? האם יש "תסמינים" שיכולים להעיד כי כדאי להיבדק? כיצד מתבצעת הבדיקה, ומה עשויות להיות תופעות הלוואי לאחר הבדיקה? ד"ר גיא גוטמן, גניקולוג ומומחה לבדיקות קולפוסקופיה, עונה על כל השאלות.

באילו מקרים מתבצעת בדיקת קולפוסקופיה?

קודם כל, בבדיקת פאפ, בדיקה של משטח צוואר הרחם, אשר בהמלצת קופות החולים אמורה להתבצע אחת לשלוש שנים, עשויים לעלות ממצאים חריגים, כאשר על מנת לבדוק אותם, יש לבצע בדיקת קולפוסקופיה.

שנית, תופעות כגון דלקות כרוניות בצוואר הרחם, דימומים לאחר קיום יחסי מין, הפרשות מסוימות מהנרתיק, סימפטומים קליניים נוספים כמו גם חשד מצד הרופא להימצאותו של סרטן צוואר הרחם, יביאו להפניית המטופלת לביצוע בדיקת קולפוסקופיה.

כיצד להתכונן לבדיקת קולפוסקופיה

כיצד מתבצעת הבדיקה?

נשים רבות חוששות מביצוע הבדיקה, ולכן חשוב להסביר בדיוק מה מתרחש במהלך הבדיקה, על מנת שהחששות יתפוגגו ככל שניתן. את הבדיקה מבצע רופא גניקולוג מומחה לפתולוגיות בצוואר הרחם. המטופלת שוכבת על גבה, על הכיסא הגניקולוגי, הרופא נעזר בספקולום (מכשיר הגדלה) על מנת לבחון את הנרתיק ואת איזור צוואר הרחם.

במהלך הבדיקה, מחדיר הרופא בעדינות כמות מזערית של תרסיס מסוים, חומר אשר צובע את התאים בצוואר הרחם. החומר אשר צובע את התאים, מסייע לרופא לזהות רקמות ותאים בעלי תהליך פתולוגי, רקמות לא בריאות. בחלק מהמקרים הרופא מבצע גם ביופסיה, מסיר חלק מרקמה אשר נראית על פי הממצאים פחות בריאה, ובודק אותה במעבדה, על מנת לקבוע אם מדובר בתאים סרטניים או לא.

האם ישנן תופעות לוואי לאחר ביצוע הבדיקה?

קודם כל חשוב לציין כי הבדיקה אינה כרוכה בהרדמה כלשהי, והיא אורכת בין עשר לחמש עשרה דקות בממוצע. הבדיקה אינה כואבת, אך יש סבירות לכאבים דומים לכאבי מחזור, ותחושת לחץ באיזור הבטן התחתונה. לאחר ביצוע הבדיקה ניתן לשוב לשגרה, אלא אם כן המטופלת מקבלת הנחיות אחרות מהרופא. ייתכן דימום קל במשך מספר ימים, אולם לבדיקה זו יש סבירות נמוכה עד אפסית לסיבוכים. חשוב לציין כי לא ניתן לבצע את הבדיקה בעת המחזור.

בדיקת קולפוסקופיה אצל ד"ר גיא גוטמן

ד"ר גיא גוטמן, רופא גניקולוג ומומחה לבדיקות צוואר הרחם, הינו אחד המומחים המובילים בארץ לביצוע בדיקות אלו, כולל בדיקות ביופסיה לאיתור פתולוגיות ותאים סרטניים ברחם. ד"ר גוטמן בעל ניסיון של למעלה מ-20 שנה בביצוע בדיקות אלו, מבטיח את הטיפול הרפואי והמקצועי הטוב ביותר.