מנופאוזה: תלונות מיניות בגיל המעבר

גיל המעבר מביא איתו שינויים פיזיים, קשיים והתמודדויות נפשיות, מעמסות רגשיות ושינויים גופניים. בין השינויים הגופניים וההשפעות של גיל המנופאוזה, ישנן גם תלונות בנושא המיני בכל הקשור לחשק מיני, אי נוחות בנרתיק בעת קיום יחסי מין, עקצוצים, יובש ועוד. המאמר הבא יעסוק בנושא ההפרעות המיניות בגיל המעבר, כיצד להתמודד איתן ומדוע הן קורות.

 

ישנן תלונות והפרעות המזוהות עם גיל המעבר, בנושאים אשר מוכרים וידועים בשל העובדה שנוח וקל לדבר עליהם עם הסביבה, לדוגמת גלי החום, חוזק הציפורניים, נשירת השיער ומצבי הרוח הירודים. כל אלו נמנים יחד עם נושאים שניתן לשוחח עליהם בחופשיות ובפתיחות ולכן הם מוכרים היטב כחלק מתקופת המנופאוזה.

אך מנגד, ישנם נושאים שלא עולים בשיח היומי, כאלו שפחות נוח לדבר עליהם בפתיחות אך מקובלים ונפוצים גם הם כחלק מתלונות גיל המעבר – אלו הנושאים המיניים. כחלק מההגעה לגיל המעבר ובעקבות שינויים ההורמונליים אשר משליכים על הגוף, על הנפש ועל המערכות, גם החשק המיני והתפקוד המיני מושפעים משינויי ההורמונים.

כאשר אנו מדברים על תלונות מיניות, אנו מדברים על החשק לקיום יחסי מין, על ההנאה מחיי המין ועל תופעות שונות שאינן נוחות בחיי היום-יום לדוגמת צריבה בנרתיק.

נתחיל מהתחלה – גיל המעבר. מהו?

גיל המעבר, מהווה נקודת ציון בחייה של כל אישה אשר מגיעה לסביבות גיל החמישים לחייה. לעיתים זה קורה לפני, לעיתים אחרי, אך הגיל הממוצע הוא 50.

בעת ההגעה לגיל המעבר, הגוף חווה שינויים הורמונליים אשר בעקבותיהם הווסת החודשית נפסקת, איתה גם הפוריות מגיעה לקיצה ואנו כנשים מתמודדות עם מצבי רוח, השלכות נפשיות והשלכות גופניות המביאות איתן שינויי ההורמונים.

מעבר לתלונות המיניות, עליהן נדבר בהרחבה בהמשך, ישנן גם תלונות בדמות כאבי בטן, נשירת שיער, דיכאונות, חרדות, שינויי מצבי רוח קיצוניים, שינויים בתיאבון, כאבי שרירים ועוד.

מחוללי השינוי – ההורמונים

אז מי הם אלו אשר אחראים על השינויים ומחוללים את הבלגן הפיזי והנפשי?
השינויים אשר מביאים איתם את כל התופעות הללו, כפי שציינו, הם ההורמונים.

השינויים ההורמונליים באים לידי ביטוי בייצור מופחת משמעותית של האסטרוגן והפרוגסטרון וכמו כן, גם בהפרשה מוגברת של הורמון הטסטוסטרון מהשחלה.

השינויים ההורמונליים משפיעים על הביוץ אשר אינו סדיר, מחזור הווסת הופך לבלתי סדיר גם כן ובשלב מסוים נפסק המחזור ועוצרת הפוריות.

תלונות מיניות בגיל המעבר

שינויים בחשק המיני, שינויים בהנאה ושינויים בתחושה

עם הגעה לגיל המעבר ולצד שהשינויים השונים אשר מביאה איתה המנופאוזה, ישנם מספר שינויים הקשורים במין, הראשון הוא החשק המיני אשר פוחת משמעותית (הליבידו), ירידה בחשק המיני מלווה גם בהנאה פחותה ואף כאבים בעת קיום יחסי מין וקושי בהגעה לאורגזמה. כל אלו משפיעים על התפקוד המיני של האישה אשר הגיעה למנופאוזה.

בין השינויים הללו ובנוסף להם, אישה אשר מגיעה לגיל המעבר עשויה להתלונן על עקצוצים ויובש נרתיקי (ללא קשר לקיום יחסי מין).

מה עושים על מנת להקל על התלונות המיניות?

ראשית, עלייך להבין כי תופעות אלו הן נפוצות ולא חריגות, אמנם אלו תופעות פחות מדוברות ואינן נמנות מבין תופעות הלוואי אשר עולות לשיח היומי, אך יחד עם זאת חשוב להבין שאין צורך להתבייש בהן, בטח לא מול רופא או גורם מומחה. אל תהססי לפנות לרופא נשים אשר יוכל לסייע עם תחושות מוכרות ונפוצות אלו.

אז זכרי – בין אם מופיעות חלק מתופעות הלוואי המיניות ובין אם מופיעים כלל הסממנים הללו, אין צורך להתבייש או להתכחש. מומלץ וניתן לטפל בבעיה על ידי טיפול הורמונלי כללי, או טיפול הורמונלי מקומי.