גיל המעבר (מנופאוזה)

כיצד נדע שאנו לקראת גיל המעבר? מהם הסימנים המקדימים, מהן תופעות הלוואי ומהי השפעת המנופאוזה? גיל המעבר מתרחש אצל נשים בסביבות גיל ה 50 ומביא איתו תופעות לוואי שונות. כל הפרטים על הגיל המעבר במאמר הבא.

*מאמר זה אינו נכתב על ידי רופא

גיל המעבר, המנופאוזה מתרחש לרוב בגיל 50, אך יכול לנוע בין גיל 40 לגיל 60. גיל המעבר מתריע באמצעות סממנים מקדימים כמה שנים לפני שמרחש ומסתכם בווסת האחרונה.

מה זה אומר "גיל המעבר"?

גיל המעבר הוא בעצם השלב בחיי האישה בו פוסקת הווסת החודשית ויכולת הפריון מגיעה לקיצה. לרוב גיל המעבר יגיע בגיל 48-50, אך הוא יכול להופיע בטווח גילאים 40-60.

ישנם מספר גורמים להגעת המנופאוזה, האחד טבעי, אך ישנה גם מנופאוזה מוקדמת, או בעקבות כריתת רחם וגורמים נוספים ואחרים שאינם טבעיים ועלולים להביא יחד איתם את גיל המעבר.

גיל המעבר

הסימנים המקדימים למנופאוזה

פרה-מנופאוזה, הם סימנים ותופעות לוואי המגיעות עם ההגעה לקראת גיל המעבר. בדרך כלל ה יתחילו להופיע שנים בודדות לפני הפסקת הווסת.

תסמיני המנופאוזה הם שינויים המגיעים בעקבות תופעות הורמונליות ושינויים הורמונליים בגוף האישה. מדובר באי סדירות בווסת, בתקופת הווסת, בעצימות ובזרימת הדם, שינויים בחילוף החומרים אשר מאט ומשפיע על המשקל, גלי חום מלווים באדמומיות, רעידות וזיעה.

ישנם גם שינויים בריאותיים, אוסטאופורוזיס, החלשות עצמות הגוף, אובדן ממסת השרירים, בריחת שתן, קושי בהתאפקות ולחצים על השלפוחית, נפילת שדיים, ירידה ביכולות הקוגניטיביות.

בנוסף לכל אלו ישנה השפעה גם על מצב הרוח ותקופת הפרה-מנופאוזה מביאה איתה מצבי רוח ירודים, עד לכדי דיכאונות או חרדות, איבוד תיאבון, איבוד עניין ביחסי מין, קשיי הרדמות ועוד.

האם יש טיפולים שיכולים לעזור במצב

אין טיפולים רפואיים כנגד הופעת גיל המעבר, אך יחד עם זאת ישנם מספר טיפולים וטיפולי סבתא אשר נועדו להקל על תופעות הלוואי ועל השפעות הגיל והתקופה.

ראשית, בשלב בו עדיין ישנה ווסת אך היא אינה סדירה, ניתן להיוועץ ברופא נשים על מנת לקבל מרשם לגלולות אשר נועדו להסדרת הופעת המחזור החודשי ועצימותו.

בנוסף לכך, ישנן תרופות אשר נועדו למנוע ולהילחם בבריחת השתן, ביובש הנרתיקי ומעודדים חשק לקיום יחסי מין.

באשר למצבי הרוח הכרוכים בשינויים ומגיעים עם התקופה, ישנן תרופות נוגדות דיכאון ומייצבות את מצב הרוח המשתנה והקוטבי.

 

תתרגלי לאורח חיים חדש

אם תחיי בריא יותר – תחיי טוב יותר.
הוסיפי לאורח החיים פעילות גופנית העוסקת בשרירי ליבה ומחזקת רבות גם את רצפת האגן, בכך תוכלי להקל גם על דליפת השתן וגם לחיות בריא יותר. בנוסף, פעילויות כושר גופני יסייעו להילחם בתופעות בריאותיות אשר עלולות להופיע בנזקים במערכת החיסון והלב.

הכניסי לתפריט מזון בריא, מועשר בסידן המחזק את העצמות, ויטמינים חיוניים ותוספי מזון בהמלצת תזונאי או רופא. ישנם תוספי מזון עשירים בסידן, בוויטמינים, באבץ ותוספים שונים ומגוונים בהתאם למטרה – חיזוק העצם, חיזוק סיב השערה ומניעת נשירת שיער ועוד.